2015; deel 2

terug naar begin terug naar deel 1

15 juli.      22 °

We gaan 40km naar het oosten. De camping ligt aan de rand van de stad Trebic. Behalve internet is alles prima geregeld op deze camping.

We lopen naar de stad en bezoeken eerst de Procopius Basiliek en het daar tegen aan gebouwde Kasteel Wallenstein.

Om binnen te mogen kijken moeten we natuurlijk weer een tour in vlot Tsjechisch meemaken.

De heel grote en oude Joodse begraafplaats (2500 graven) en de Joodse wijk zijn net als de basiliek Unesco monumenten.

16 juli.      26 °

Vandaag wandelen we door het historische Trebic en het centrum.

De H. Ludmilla en Vaclav kerk, orthodoxe kerk.

St. Martins kerk en stadstoren.De wojzerplaat is 5,50 m in diameter

Het marktplein (Karlovo namesti) valt, na dat we Telc gezien hebben, behoorlijk tegen. Een paar mooie geveltjes maar het plein is veel te groot (400m lang) leeg en ongezellig.

Maar het bier (Budweizer) is er wel lekker!

Karlovo namesti

17 juli.      29 °

Voor 12 euro kregen we vandaag weer anderhalf uur Tsjechische les in Jaromerice nad Rokytnou.

Eerst één uur in het mooie kasteel en daarna een half uur in de prachtige kerk (links van het kasteel).

We zijn geen goede leerlingen en begrijpen er nog heel weinig van.

Aan het eind van de middag kwam er een onweer met windstoten over de camping. Veel takken en dennenappels vielen uit de bomen. Ook op de caravan echter zonder schade.

Valec en Hrtovice

18 juli.     33 °

Na wat mooie kasteeltjes, in Valec en Hrtovice, bezochten we het info centrum van een enorme kerncentrale in Dukovany. 4 reactoren wekken hier 33% van de elektriciteitsbehoefte van Tsjechie op.

De centrale is al 30 jaar oud. En het info centrum is er duidelijk op gericht om de voordelen van kernenergie te belichten: Geen CO2 emissie, voldoende brandstof voor de komende jaren (uranium mijnen in Tsjechie op 40 km afstand).

6 km verder komen we bij de stuwdam van Dalesice. Daar wordt echt schone energie opgewekt maar veel minder dan wat de kerncentrale levert.

Langs het stuwmeer reden we weer terug.

Bij thuiskomst hadden we na deze toer weer een luchtzuiverend onweersbuitje zonder windstoten.

19 juli.     33 °

Dit keer een uur Tsjechische les  in de "Zamek" van Namest nad Oslavou.

(Zamek = Kasteel! we leren het al een beetje.)

Heel mooi is de grote bibliotheek met 1600 boeken en prachtige plafond schilderingen.

En Namest nad Oslavou heeft ook een prachtige brug (Barok).

Via Pysel en Tasov komen we in Budisov. Het kasteel daar is niet zo bijzonder.

De kerk, gewijd aan Maria Hemelvaart en St. Gothard, met een grote gouden afbeelding bovenop de toren is wel mooi.

20 juli.      26 °

We zijn in ZDAR nad Sazavou neergestreken. 50 km noordelijker maar door omleidingen was het wel 80km.

's Middags gelijk op de fiets de stad in maar daar waren we snel uitgekeken. In de oorlog nogal verwoest en in de 70-er jaren in typische Oostblok steil opgebouwd.

De Pest-zuil wordt gerenoveerd en daar achter het oude gemeentehuis en de kerk.

21 juli.      30 °

Op 3 km van de camping ligt de bedevaartskerk St Johannes van Nepomuk. Sinds 1994 een UNESCO monument.

Het ontwerp van Santini-Aichel bestaat uit een kerk met daaromheen een klooster. Alles in de vorm van een 10 puntige ster.

Jammer dat we geen drone bij ons hebben om foto's van bovenaf te maken.

De kerk ligt op de Zelená Hora (Groene Heuvel). En dus was flink het traplopen.

Maar het was het wel waard.

Via deze brug bereiken we dan het kasteel en de kerk.

Vroeger was dit een klooster.

22 juli      33°

Vandaag is het weer erg warm. We maken een tocht met de auto.

Eerst naar Bystrice nad Pernstejnem. Helaas is de touristeninfo gesloten. Maar de kerk is mooi.

Dichtbij (10 km) ligt kasteel Pernstejn. We moeten wel eerst 70m omhoog wandelen. Maar het is het wel waard.

Via Zvole, waar ook nog een kerkje staat ontworpen door Santini,

komen we in Nové Mesto na Moravé.

Mooie kerk met muurschilderingen aan de buitenkant en buiten het stadje twee kleine ski schansen.

23 juli      23 °

We wilden 40 km richting Eemnes en een paar dagen blijven in Stoky om Jihlava, Polna en Havlicluv Brod te bezoeken.

De camping in Stoky bleek een asfalt vlakte met vier stopcontacten. Niet erg aantrekkelijk voor een paar dagen.

6 km zuidelijker in Pavov was nog een camping. Het werden meer dan 10 km vanwege wegwerkzaamheden. En de camping was heel 2015 gesloten i.v.m. onderhoud!

Het volgende Alternatief was Bonkov, 16 km noord westelijk. Ook deze was i.v.m. onderhoud geloten.

23km noord westelijk ligt een camping in Tripisovice. Mooi aan een stromende rivier maar kilometers van de bewoonde wereld. Dat werd hem dus ook niet.

De camping in Ledec nad Sazavou bleek niet meer te bestaan. Daarna maar eens bij de VVV gevraagd. De camping, iets zuidelijker in Kozli was gesloten vertelden ze daar. Hun advies was Horka II, nog 16 km westelijker.

En, na 125 km, over heel veel smalle weggetjes,  is dat hem dus geworden. mooi aan de rivier en dichtbij, in ZRUC nad Sazavou, een mooi kasteel en ook nog een brouwerij.

24 juli      25 °

We houden een rustdag vandaag. Kijken alleen wat rond bij de camping.

Vanaf de brug zie je de waterval (met glijbaan voor kano's) en op de achtergrond onze caravan.

25 juli      22 °

Het kasteel van Vlasim valt wat tegen maar je kunt wel een mooie wandeling maken in de grote tuin.

Via dit soort poorten kom je in de tuin.

In de tuin staan een aantal bouwwerken waaronder dit Chinese Paviljoen

Later op de dag kwamen Harm en Sanne aan. Die blijven een paar dagen bij ons.

Gezellig 's avonds bij een kampvuurtje.

26 juli      18 °

Kasteel Cesky Sternberk.

Erg imposant bovenop een heuvel.

We mochten dit keer mee met een rondleiding in het Russisch.

In Kácov is nog een kasteel. Niet erg goed onderhouden. De brouwerij ziet er wel goed uit. Helaas kunnen we er niet terecht voor een bezoek maar proeven kan gelukkig wel.

27 juli      19 °

Op maandag zijn bijna alle bezienswaardigheden in Tsjechië gesloten. Het kasteel in Zruc nad Sazavou vormt gelukkig een uitzondering.

Echt heel bijzonder was de binnenkant niet.

Teruggereden langs een groot Stuwmeer: Vodni nadrz Svihov. Hoofdzakelijk in gebruik als water bekken.

En tijdens de rit ook nog een flinke bui.

28 juli      21 °

Met de trein naar Ledec nad Sazavou. over 15 km doe je een half uur. Per persoon koste een retourtje omgerekend 1,40 euro.

In Ledec eerst het kasteel bekeken en Harm heeft voor ons vanaf de toren de omgeving opgenomen.

In 1942 zijn alle Joden uit Ledec  afgevoerd en nooit teruggekomen. In 1992 hebben ze de oude Synagoge in ere hersteld.

Een lieftallige jonge dame van de toeristeninformatie liep met ons mee naar de Synagoge om deze te openen. Daarna zijn we zonder haar naar de oude Joodse begraafplaats gelopen. Triest dat deze zo slecht onderhouden worden.

29 juli      18 °

We zijn 200km naar het westen  gegaan en kamperen in de buurt van Bor.

www.sycherak.cz

30 juli      18 °

We gaan eerst naar Bor. Een klein stadje waar een klein marktje is voor de kerk.

De toren bij het kasteel is erg markant. We dachten eerst dat het een minaret was.

En ook in Bor waakt Nepomuk over de brug.

Tachov is een wat grotere stad. De kerk domineert het stadsgezicht. Er zijn nog grote delen van de muur bewaard gebleven.

Net buiten Tachov is een oude rijschool uit 1858 bezienswaardig. In 2000 geheel gerenoveerd. De school wordt nu gebruikt voor o.a  concerten, toneel en opera uitvoeringen.

31 juli      24 °

Na 368km zijn we aangekomen op een kleine camping in Offenbach, direct aan de Main.

Er is hier geen wifi en daarom liet het bijwerken van de site even op zich wachten.

Via een voetgangersbrug kun je de Main oversteken en dan kom je in Fechenheim. 's Avonds hebben we daar nog even rond gewandeld.

We hebben de camping uitgekozen om de ideale ligging. Met de fiets kun je naar Frankfurt, Hanau en Offenbach. En we zijn er ook tevreden over.

We hadden gezien dat de douchemunten hier 1,50 euro kosten. Vrij hoog vergeleken met andere campings. En na onze ervaringen in Tsjechië verwachtten we nu dan ook eigenlijk wel douches met gouden kranen. Maar zoals op de foto te zien is is de werkelijkheid anders. Drie douches naast elkaar afgescheiden met plastic gordijntjes en je moet (althans bij de Heren) eerst naar de ruimte met urinoirs met je muntje.

Over de bekrompen toiletten zal ik het niet hebben, maar duidelijk is dat er hier enorme kansen liggen voor de campingbeheerder om er nog eens wat moois van te maken.